VKR-aksen i Region Sjælland kræver ansvarlig handling

Regionsrådsmedlemmerne Anne Møller Ronex, Christian Wedell-Neergaard og Jacob Jensen har udsendt denne pressemeddelelse den 23. december 2017.

VKR-aksen i Region Sjælland kræver ansvarlig handling

I denne valgperiode har flertalsgruppen i Region Sjælland bestået af V, DF, K, R og LA. Dette flertal blev »genvalgt« ved valget den 21. november 2017 med i alt 22 mandater, hvor det kræver 21 mandater til et flertal. Som bekendt valgte DF på valgnatten at gå sammen med den yderste venstrefløj i Enhedslisten og den yderste liberale højrefløj i LA for at give Socialdemokratiet formandsposten. Denne konstellation holdt da heller ikke mange dage, før den gik i opløsning. Efterfølgende var der et mildest talt kaotisk forløb, hvor Enhedslisten blev smidt ud, SF kom ind, mens vi rystede på hovedet over den meget lidt værdige måde, som det blev håndteret på.

Faktum er, at under hele forløbet fra valgnatten og de efterfølgende næsten to uger blev V, K og R ikke inviteret til én eneste forhandling om det politiske grundlag for den kommende fireårige periode til trods for, at vi repræsenterer 15 ud af 41 mandater og 154.000 vælgere.

Bredt samarbejde

Og det skulle blive værre endnu. Traditionen i Region Sjælland byder, at mindretallet bliver tilbudt en rimelig god pakke af udvalgsposter samt poster i diverse bestyrelser m.v., hvor regionsrådet er repræsenteret. Det har i de tidligere valgperioder, under både V- og S-ledelser, understreget ønsket om et bredt samarbejde, og at regionen står stærkest, hvis man kan stå sammen på tværs af politiske skel. Den tradition er nu endegyldigt brudt! For mindretallet er end ikke blevet tilbudt de poster, som lovgivningen kræver, at vi skal have. Kun ved at vi selv flere gange har gjort opmærksom på dette, fik vi tildelt ekstra udvalgsposter samt bestyrelsesposter, som loven kræver. Så meget for de fine ord i valgkampen om ønsket om et bredt samarbejde.

Ikke desto mindre har V, K og R etableret en fælles valggruppe, så vi fortsat kan stå sammen som en ansvarlighedens akse i Region Sjælland. For det er for let at slynge om sig med floskler om bedre arbejdsmiljø, flere ansatte, mere til udkantsområderne, mere dialog med medarbejderne, osv. hvis man ikke bare en enkelt gang forsøger at fortælle lidt mere præcist, hvordan man har tænkt sig, at det skal realiseres. Og kigger man i konstitueringsaftalen, som flertallet har indgået, bliver man ikke meget klogere, den består mest af alt af løse overskrifter uden nogen form for konkret indhold. Det mest konkrete er udsagnet om, at man vil »tage magten tilbage til politikerne«. Man kan så spørge, hvad har flertalspartierne lavet i de seneste fire år, hvor ikke mindst DF har været med i formandskabet? Og hvis det er politikerne, der skal have magten tilbage, hvorfor ønsker både DF og LA så at nedlægge regionen for at sende magten til embedsfolk i København?

Ansvarlig handling

VKR-aksen vil puste det meget lidt homogene flertal i nakken og kræve ansvarlig handling inden for en ansvarlig økonomi. Vi vil kræve højere kvalitet i behandlingen og respekt overfor den enkelte. For sagen er den, at ligegyldigt hvor meget man ønsker at lave om på tingene i regionsrådet i Sorø, så er de vigtigste rammer givet ved forhandlinger på Christiansborg. Det er uanset, om det er økonomirammen, tildeling af nye uddannelsespladser, ny vigtig infrastruktur, statslige arbejdspladser, flere specialer på sygehusene osv.

Vi respekterer naturligvis vælgernes dom, der gav opbakning til, at det nuværende flertal i regionsrådet kunne fortsætte i et bredt og seriøst samarbejde med alle partier. Men vi har meget lidt til overs for, at et flertal nu bryder med valgløftet om et bredt samarbejde, for derimod at tage ikke bare lige til kanten af det lovlige, men mere end, hvad loven giver mulighed for af udvalgsposter og positioner. Det er ikke det bedste grundlag for at sikre en positiv udvikling for borgerne i Region Sjælland. Til trods for denne stærke bekymring ønsker vi alle en god jul samt et godt nytår.