Vi skal kende fortiden for at forstå nutiden og forme fremtiden

Indlæg af Annie Brydegaard Danielsen, bestyrelsesmedlem i Radikale Venstre Region Sjælland.

(foto: Christopher Røhl)

Vi skal kende fortiden for at forstå nutiden og forme fremtiden.

Radikale Venstre i Region Sjælland har i år afholdt uddannelsesmøder. Alle medlemmer har været velkomne til arrangementerne, og det har været en god mulighed for nye medlemmer til at blive introduceret til Radikale Venstre.

Den 4. april 2018 var aftenens tema ”Den radikale identitet og historie”.

Storkredsens næstformand og arrangør af møderne Kristian Brandrup bød velkommen.

Hvorefter Christopher Røhl, tidligere formand for Radikal Ungdom og nuværende medlem af Københavns Borgerrepræsentation, holdt oplæg om radikal identitet og partiet. Det Radikale Venstres opståen i en brydningstid mellem Højre og Venstre i 1905.

Banebrydende radikale tænkere, som f.eks. redaktør og politiker Ove Rode, historiker og politiker P. Munch, konseilspræsident C. Th. Zahle, udenrigsminister Erik Scavenius, finansminister Edvard Brandes, forsvarsminister Christopher Krabbe kæmpede for oplysning, social lighed og stemmeret til kvinder og ubemidlede. Det vidner om, at vores parti på den ene side har en lang rød tråd i vores tankegods, men samtidig også har indsporet sig og fundet løsninger til den tid vi lever i.

Christopher Røhl ville også gerne høre om, hvorfor mødedeltagerne var blevet radikale.

Næste punkt på programmet var en Workshop med fokus på, hvad radikale værdier er for medlemmerne. Kristian Brandrup konstaterede: Der er mange forskellige værdier og mærkesager, som netop Radikale Venstre kan favne. Mødedeltagernes bemærkninger blev sendt til det radikale landsforbund, så man der kan følge med i, hvad der i øjeblikket betyder mest for partiets medlemmer.

Efter en kort pause med kaffe og kage fremlagde folketingsmedlem Zenia Stampe sit oplæg om radikal identitet og historikken i nyere tid. Hun viste bl.a. en kollage ’Den Radikale Reol’ med et bredt udvalg af bøger skrevet af og om markante radikale skikkelser, som redaktør Ove Rode, udenrigsminister Niels Helveg Petersen, folketingsmedlem Asger Baunsbak-Jensen, medlem af Folketinget og kultur- og kirkeminister Marianne Jelved og EU-konkurrencekommissær Margrethe Vestager.

Efter et langt liv som aktivt langt mere socialt end liberalt medlem af Radikale Venstre gælder mottoet stadigvæk:

Vi skal kende fortiden for at forstå nutiden og forme fremtiden.

Annie Brydegaard Danielsen