På årsmødet i Region Sjælland blev der taget afsked med formandskabet Jesper Betak Lund og Kristian Brandrup

Indlæg indsendt af Annie Brydegaard Danielsen

På årsmødet den 27. maj 2018 i Storkredsen Radikale Venstre i Region Sjælland blev der holdt flere velfortjente taler og taget afsked med storkreds- og regionsformand Jesper Betak Lund og næstformand Kristian Brandrup. Fra sekretariatet på Christiansborg deltog John Bo Northroup. Her kommer et uddrag af John Bos meget varme og rammende tale til de to fortræffelige mennesker:

”Kære Jesper og Kristian.

I har haft et helt usædvanligt godt makkerskab. På sekretariatet taler vi om jer to som det radikale dreamteam! Og vi forsøger ved alle lejligheder at fortælle nyvalgte formænd om værdien i at få et lignende makkerskab mellem formand og næstformand. I har supplereret hinanden og delt opgaverne rigtig godt imellem jer og når det er lykkedes så godt har jeg indtryk af det er fordi – udover at I bare er gode – I lytter til hinanden og forholder jer til åbent til de muligheder, en given situation byder.

Det der med at se muligheder i andre mennesker; det har I været gode til her i Region Sjælland. Da Aksel Appel i sin tid var formand så han muligheder i Jesper, og det var måske her traditionen for et stærkt makkerskab mellem formand og næstformand blev grundlagt.

I har haft et godt blik for generationsskifter, at få nye medlemmer godt integrereret og frem i lyset. For udvikling og fornyelse – men altid i fin og nænsom balance med og i respekt for det bestående. Og med brug af anerkendelse.

Kristian; du har både ydet lokalt i Holbæk, som næstformand for regionen og så har du allerede lavet en hel del for landsforbundet – bl.a. som redaktør for vores medlemskab og med oplæg ved uddannelsesarrangementer – og med en solid baggrund i RU inden da. Kristian, med dine store evner og dit helt utroligt behagelige gemyt rummer du store muligheder, både for dig selv og dine omgivelser.

Kære Region Sjælland; I kan virkelig være stolte over ”jeres” Jespers indsats. Jeg tror ikke, at alle er fuldt ud klar over, hvor stor en indsats, Jesper har lagt i partiarbejdet på snart sagt alle niveauer. Meget af det sker i de personlige samtaler, diskret og indsigtsfuldt, og som formand for organisationsnetværket har Jesper været min nærmeste sparringspartner i organisatoriske spørgsmål. Derfor er det også et stort tab for mig personligt, at Jesper stopper som formand.

Til allersidst lidt om organisationsmennesker.

Ja, vi er et politisk parti. Men organisationsmennesker som Jesper og Kristian sørger for at drive biksen og det gør at de, der vil udfolde sig politisk, får mulighed for det.

Det betyder ikke, at organisationsmennesker ikke har politiske holdninger – vi er bare nødt til at gå lidt stille med dørene med det pga. rollen.

Og nu Jesper, da du ikke længere skal være storkredsformand, kan det være, at vi kommer til at høre lidt mere politik fra dig.

Tusind tak for indsatsen”

-------------------

På årsmødet 2018 blev Henrik Nørgaard valgt til ny storkreds- og regionsformand Radikale Venstre Sjælland og Kathrine Olldag valgt til næstformand.

Annie Brydegaard Danielsen

Foto: John Bo Northroup