Mere patientrettet forebyggelse i 2020 i Region Sjælland! - Af Anne Møller Ronex og Lars Hoppe Søe, medlemmer af Sjællands Regionsråd for Radikale Venstre

Der er meget godt at sige om Region Sjællands budget for 2020, som Radikale Venstre er en del af.

Men særligt positivt er det, at de 5 mio kr., som på foranledning fra Radikale Venstre, blev afsat til at arbejde med patientrettet forebyggelse i budget 2019 nu får følgeskab af 4 mio kr./årligt de kommende år, ligeledes initieret af Radikale Venstre.

Der er nemlig masser af beviser for, at operationer ikke er den bedste løsning for mange patienter. For borgere med slidgigt i knæene har Danske Fysioterapeuter tidligere anslået, at der kan spares ca. 70 mio kr. årligt i region Sjælland, alene i færre udgifter til operationer. Dette kan opnås ved vejledning, superviseret træning og evt. vægttab. Dertil kommer yderligere besparelser på færre sygedage, færre medicinudgifter med videre.

Så at tænke i nye baner frem for operation kan i mange tilfælde være en rigtig god ide. Mulighederne er mange.

Det har imidlertid vist sig, at det ikke er ligetil at få sådan en tankegang implementeret i sygehusvæsenet. Vi er ofte for hurtige til at finde kniven frem, hvilket der kan være mange årsager til.

Så tak til regionsrådet for at ville være med til at finansiere en indsats, hvor vi nu for alvor kan rykke på dette felt og vise omverdenen, at vi i Region Sjælland godt ved, at mange sygdomme ikke skal løses med en dyr operation, når vi ved at der er bedre og billigere metoder at løse problemerne på.

Og pøj, pøj til de borgere, som nu får lov at træne sig til et bedre helbred. Det skal I være glade for. Operation er ikke altid den bedste behandlingsform.

Opslag: Annie Brydegaard Danielsen