Læserbrev om uddannelse

Uddannelsesområdet skal styrkes

Af Anne Møller Ronex, spidskandidat, Radikale Venstre, Region Sjælland

En af mine mærkesager ved det kommende regionsvalg er at styrke uddannelsesområdet i vores region. Uddannelse er afgørende, både fordi det giver værdi i sig selv at tilegne sig viden og kompetencer, men også fordi det giver mulighed for udvikling og fremskridt i vores region.

Først og fremmest vil jeg kæmpe for, at vi får uddannelsesmuligheder i hele regionen, så uddannelserne er der, hvor de unge er. Det betyder, at vi skal have en decentral uddannelsesstruktur, så uddannelserne ikke klumper sig sammen få udvalgte steder.

Desuden er det afgørende, at alle unge i regionen får en studie- eller erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelse. Jeg mener, at ungdomsuddannelserne skal være grundlaget for fremtidige muligheder – både for den enkelte og for hele samfundet. Her skal vi gøre en ordentlig forebyggende indsats, for at få alle unge gennem en ungdomsuddannelse.

Sidst men ikke mindst vil jeg arbejde for et forpligtende samarbejde om praktik- og lærepladser mellem regionen og virksomhederne. Vi ser desværre for mange eksempler på unge, der har svært ved at finde en praktik- eller læreplads, og her må vi stille krav til vores virksomheder om at løfte et socialt ansvar.

Kun gennem investeringer i uddannelse, kan vi sikre en stærk Region Sjælland.