Læserbrev om nærhed i sundhed

Nærhed i sundhedsvæsnet skal styrkes

Af Anne Møller Ronex, spidskandidat, Radikale Venstre, Region Sjælland

En af mine mærkesager ved regionsrådsvalget er at styrke nærhed i sundhedsvæsnet.

Ved at sætte tidligt ind overfor medborgerne med færrest ressourcer og størst risiko for sygdomme.

Børneafdelingen på Holbæk Sygehus har behandlet 1.900 børn i alderen 3 til 22 år, hvor cirka 80 % af børnene har tabt sig og efterfølgende holdt normalvægten.

Afdelingens overlæge i pædiatri Jens-Christian Holm og det sundhedsfaglige personales succes skyldes blandt andet, at de overvægtige børn får en skræddersyet plan, som laves på baggrund af en samtale med barnet og familien. Der laves primært en plan med 15-20 ændringer inden for kost og motion. Ved gentagende kontrolbesøg kan barnet, der skal tabe sig, se, at vægten falder og mærke, at når kroppen får det fysisk bedre bliver man gladere.

Jeg vil i de følgende fire år kæmpe for, at de gode erfaringer fra Holbæk Sygehus bliver udbredt til regionens sundhedscentre.