En saltvandindsprøjtning på 10,8 millioner skal afhjælpe de massive problemer med stort arbejdspres og overbelægning på Medicinsk Afdeling på Holbæk Sygehus.

Holbæk Sygehus i langt sejt træk

Af regionsrådsmedlem Anne Møller Ronex

Efter et ekstraordinært møde mandag den 5. februar 2018 i Regions Sjællands Forretningsudvalg, har et enstemmigt Forretningsudvalg har besluttet at tilføre Holbæk Sygehus knap 11 mio.kr. til det medicinske område i 2018 og fremover, med forventning om at Regionsrådet også nikker ja. Problemerne med mangel på kapacitet på Holbæk Sygehus, er forskellig fra de øvrige akutsygehuse. Nykøbing F. og Slagelses problemer er store rekrutteringsproblemer.

Det er alene Holbæk Sygehus, der tilføres flere midler med beslutningen. Og så skal der udarbejdes en analyse af hele det medicinske område i Region Sjælland, så der politisk kan disponeres rigtig.

Det kom frem på Forretningsudvalgsmødet, at Region Sjælland har fået tilført midler fra regeringshold, som ikke er på forhåndsbestemte, andet end til det medicinske og geriatriske område, så derfor er der midler til udvidelsen på Holbæk Sygehus.

Holbæk Sygehus´ medicinske afdelinger har været under hårdt arbejdspres længe, af flere årsager, og en øget vækst af ældre patienter med medicinske sygdomme, uden at det kan tilskrives influenzaepidemi, er den primære årsag.

De øgede midler kan forhåbentlig indgyde optimisme hos medarbejdere og ledelsen på Holbæk Sygehus, men det er naivt, at tro det løser alt. Der vil stadig være brug for at medarbejdere og ledelsen kan klare det seje træk og vil brænde for at løse opgaverne i det medicinske område.

Endelig vil jeg tilkendegive min klare holdning til, at vi politikere ikke skal blande os i sygehusledelsernes faglige beslutninger, herunder hvilke faggrupper, der skal udføre arbejdsopgaverne, sådan som både Nicolai Nicolaisen (S) og Liselott Blixt (DF) gør sig til talsmand for. Vi politikere skal bedrive politik og ikke forfalde til at bedrive fagkamp. Det er en afsporing af det politiske arbejde.

Anne Møller Ronex