EN GRATIS OMGANG PÅ TØLLØSEBANEN | Sjælland Radikale Venstre

EN GRATIS OMGANG PÅ TØLLØSEBANEN

Læserbrev til Sjællandske Medier

EN GRATIS OMGANG

Folketingsmedlemmerne Rasmus Horn Langhoff (S) og Eva Flyvholm (El) fører en ihærdig kampagne for at bevare Tølløsebanen og kritiserer hårdt regionsrådet for langsommelighed i beslutningsprocessen med bevilling til nyt baneanlæg. Der er intet jeg hellere ville end at bevare banen. Radikale Venstre vil gerne opprioritere kollektiv trafik, herunder jernbaner. Og faktisk har Region Sjælland haft 1 mio. flere passagerer i den kollektive trafik de seneste år, hvor de øvrige regioner har nedgang i antal passagerer.

Men det er helt gratis for de to folketingsmedlemmer, da de ikke skal stå på mål for de økonomiske konsekvenser, som en investering i nye skinner kan medføre.

Det kræver lige lidt forklaring for at forstå regionsrådets tøven. Regionerne får efter komplicerede regler et årligt tilskud til regional udvikling. Et af disse kriterier er drift af regionale tog. Derfor har Region Sjælland fået et relativt højt beløb til regional udvikling indtil nu, da vi er den region med de længste regionale jernbaner. Nu er det sådan, at man er ved at lave kriterierne om for tildeling af midler til regional udvikling, så togdrift ikke giver et særligt tilskud. Altså Region Sjælland må se i øjnene, at de om et år eller to faktisk har langt færre midler til regional udvikling, herunder kollektiv trafik.

I dag er det sådan, at langt hovedparten= 69% af midlerne til regional udvikling bruges til drift af busser og tog mellem de sjællandske byer. Kun en mindre del anvendes til eks. oprensning efter jordforurening og støtte af erhvervsprojekter, som er med til at skaffe flere arbejdspladser på Sjælland. Øvrige regioner bruger ca. 50% til kollektiv trafik.

Hvis regionen i fremtiden vil få et betydeligt mindre tilskud til regional udvikling, så risikerer man ikke at ha´ midler til jordoprensning, erhvervsudvikling og oven i købet at måtte nedlægge adskillige busruter.

Jeg forstår godt, at brugerne af togforbindelse mellem Tølløse, Høng og Slagelse gerne vil bevare denne. Vi har på mange måder moderne lokalbaner. Det er mere behageligt at køre med tog end med bus, og der kan arbejdes under transporten, men togdrift er forholdsmæssigt dyrere i drift end busruter. Med andre ord, så kan regionsrådet om få år komme i den situation, at de skal nedlægge busruter med et højt passagertal for at bevare en jernbaneforbindelse. Det er realiteterne.

Hvis Rasmus Horn Langhoff og Eva Flyvholm kan være med til at sikre, at regional togdrift fortsat vil indgå, som et vigtigt kriterium for tildeling af regionale udviklingsmidler, så er jeg overbevist om, at Tølløse-Høng-Slagelse-forbindelsen vil fortsætte. Men den opgave har de ikke været i nærheden af at løse, så derfor er det en urimelig kritik, de retter mod regionsrådet.

Anne Møller Ronex

Regionsrådsmedlem (R)